من كتاباتى هشام عبدالله أغنية أنا مصرى ................... أنا أسمى من يومى مصرى وأبويا علمنى أصلى واخد من تربها لونى مشربنى ( روينى ) من نيل بيجرى ليا ضحكه بطيابه موجوده فى قلب أمى من صغرى الجدعنه فى دمى مش غريبه ما أنا من يومى .. أسمى مصرى وأبويا علمنى أصلى دى مصر فيا بتسرى لا حشرق ولا أروح أغرب أنا فى بلدى هنا أقرب ... وقلوبنا تملى على بعضينا لاتقولى مسلم ولا مسيحى ... دى مصر بينا تسرى مهو النيل جوا فى قلوبنا ..... نحيا بيه ونسرى يا سلام على فرحة أخويا مينا لما أندهله نلعب ساعه مغربيه ونروح على شط نيلها ونغنى مواويلها... محلاه ضى ليلها والقعده فوق السطوح مع جارنا وأخونا مسعود ومينا وعبد الكريم والحمام حولينا طاير بيطوف والضحكه لينا بتداوى فينا جروح وحكايات عشق معانا بتبوح أطبطب عليهم بلاقيهم يعدوا م معايا كل الجروح مهو مش غريبه ما أنا من يومى .. أسمى مصرى وأبويا علمنى أصلى من صغرى الجدعنه فى دمى واخد من تربها لونى مشربنى ( روينى ) من نيل بيجرى ليا ضحكه بطيابه .. موجوده فى قلب أمى وفى بيتى تلاقينى عصرى بأصول جوايا دا أنا أصلىى من الصعيدالجوانى فى الحب همم ولا نعانى .... ويبختها اللى يحبها صعيدى دا أنا رجال وخدانى حميه .... وأسألوا عليا كل أخواتى ما يفكر حد لينا يعادى وشوفى حتى نظرة ... عيون كل أخواتى لما أخدهم تحت بطاطى .... تلاقيهم جوا القلب ........... و لا بطاطى مهو مش غريبه ما أنا من يومى .. أسمى مصرى وأبويا علمنى أصلى من صغرى الجدعنه فى دمى وجيرانى منهم أصلى يشركونى حزنى وفرحى شربين من ميتى الحلوه ديه ولو ضعفت أو نقصت شوية بلاقيهم جنبى شدين بإيدهم عزمى والبيت اللى جنبى لو صحبه وأنا بعدى قفل عليه ببانه ووطى كمان أنواره أضحكله مهو الطيبه موجوده فى قلبى وأخدها من قلب أمى ولو عدى يوم عليا مكسور مش قادر يخطى بفتحله كل ببانى ... وأنورله وأخد بأيده ولا يقدر علينا حد يعادى دا أنا برضو أسمى مصرى ... وسط أخواتى رافع راسى يآسى منى اللى يعادى دا أنا أبويا علمنى أصلى واخد من تربها لونى مشربنى ( روينى ) من نيل بيجرى ليا ضحكه بطيابه موجوده فى قلب أمى من صغرى الجدعنه فى دمى مش غريبه ما أنا من يومى .. أسمى مصرى دى مصر فيها حاجه فيا مولود وفى خدودى . أصل موصول لجدودى أصلنا عودنا ممدود ... حارس على حدودنا أفديها وأنا ليها صادق فى وعودى ما تقرب يا بلدينا بإيدينا هنا نعمر ... وشوارعها بينا تنور أصلى مين علينا يقدر ... دا بإيدينا هناك ندمر أى حد يعادى ويدوس على ترابها ... ويلمس حتى خط فى حدودها هيلاقينا كلنا نارها.. فدا لترابها ... شهداء نخلصها دى والله ليها ناسها ... تدوب فى إخلاصها مهو أبويا سمانى مصرى علمنى مخفش أصلى واخد من تربها لونى مشربنى ( روينى ) من نيل بيجرى ليا ضحكه بطيابه موجوده فى قلب أمى من صغرى الجدعنه فى دمى ..............................

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

.... شوبش ياسيدنا الولي... بقلم/شيرين ابوعميره

،،، احببته بجنون،،،، للشاعره،، كرمه شحاده